Trådløs dataoverføring under vann

Legg igjen en kommentar

Selskapet WiSub har utviklet en teknologi som muliggjør overføring av høyhastighetsdata mellom to undersjøiske enheter.

Wisubs daglige leder Mark Bokenfohr med selskapets første produkt

Wisubs daglige leder Mark Bokenfohr med selskapets første produkt

Personene bak selskapet, Tomasz Ciamulski og Mark Bokenfohr, har mange års erfaring med subsea-innovasjon og elektroniske FoU. Nå ønsker de å gjøre undersjøiske operasjoner enklere og mindre ressurskrevende ved hjelp av dataoverføring med mikrobølgeteknologi. – Vår metode gir et fleksibelt grensesnitt egnet for en rekke dynamiske og statiske applikasjoner, forteller Mark Bokenfohr.

Flyttes under vann
Offshore subsea-operasjoner er tidkrevende og utføres som regel ved hjelp av en undervannsrobot som opereres fra et skip. Med vår oppfinnelse vil oppkoblingen av undervannsutstyret skje mye raskere, slik at man sparer både tid og drivstoff. På sikt vil vår oppfinnelse gjøre overflateintervensjon unødvendig. Da vil alt skjer under vann, forklarer Bokenfohr.

Kontinuerlig overvåkning
WiSubs enkle og raske dataoverføringen vil gjøre det mulig med levende bildeoverføring fra undervannsinstallasjoner. Teknologien kan også brukes til helt andre formål, f.eks. miljøovervåking under vann. – Det er også egnet for å overvåke mulige oljelekkasjer, hvor dagens systemer ikke er egnet for overvåkning døgnet rundt, tilføyer Bokenfohr.

Mange potensielle markeder
WiSub har nå utviklet en prototype. I løpet av få måneder skal det første kundetilpassede produktet stå ferdig. I første omgang retter selskapet seg mot utstyrsleverandører til olje og gasselskaper, men på sikt vil selskapet nå videre. Vår teknologi er like relevant for marine forskningsinstitusjoner og offshore vindparker som for olje- og gassindustrien, sier Bokenfohr.

WiSub fikk nylig tilsagn om treårig støtte fra Forskningsrådet for å utvikle teknologien videre. – Selv om vi i første omgang retter oss mot olje- og gassmarkedet har teknologien vår en klar grønn profil. Den reduserer behovet for fartøybruk og øker miljøovervåkningen, avslutter Bokenfohr.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s