På vei mot hydrogensamfunnet

Legg igjen en kommentar

CMR Prototech-rgbCMR Prototech runder 25 år og er mer entusiastisk til mulighetene for bærekraftige energiløsninger enn noen gang.

Selskapet er et datterselskap av Christian Michelsen Research og jobber for å utvikle morgendagens løsninger. – Det unike med Prototech er det tette samarbeidet mellom de ulike avdelingene. Forskerne på teknologiavdelingen, de mekaniske ingeniørene, de erfarne maskinoperatørene, servicearbeiderne og ledelsen jobber alle tett med hverandre. Det gir et svært godt grunnlag for å komme i mål med de beste løsningene, forteller Vegard Laukhammer, salgs- og markedsansvarlig i Prototech.

Tar utviklingen et skritt videre.
Prototech feirer i 2013 25 årsjubileum og har i løpet av disse årene vært involvert i utvikling og testing av en rekke miljøvennlige energiløsninger. – Spesielt har det vært stort fokus på utvikling av brenselsceller for ulike anvendelsesområder. Dette er et område som har vært omtalt i mange år og dessverre har også flere interessenter mistet interessen underveis. At man nå står på dørterskelen til et gjennombrudd er inspirerende, sier Laukhammer.

Nytt industrieventyr?
Nå vil Prototech tar brenselscelleteknologien et skritt videre. – Offshore vind i kombinasjon med elektrolyse fra vann kan bli Norges neste energieventyr. Basert på teknologien i våre brenselsceller jobber man med metoder for elektrolyse som kan øke virkningsgraden betraktelig. Norge har i dag 300 TWh tilgjengelig fra kartlagte offshore vindressurser. Per i dag er det ikke behov for disse som kraftkilde til elektrisk strøm i Norge, men de kan ha andre bruksområder, sier Laukhammer.

Hydrogen som drivstoff
Om halvparten av vindressursene benyttes kan Norge bli en storleverandør av hydrogen. 15o TWh tilsvarer hydrogen til ca 1.5 millioner personbiler per år. Hydrogen produsert fra elektrolyse er 100 prosent fornybart, og dermed ettertraktet som drivstoff. Dersom man får på plass en infrastruktur for produksjon og fylling av hydrogen vil alle kunne velge hvilket drivstoff kjøretøyet deres skal bruke. De første hydrogenbilene er på vei inn i markedet fra 2015.

På teststadiet
Teknologien som skal benyttes testes i dag ut ved HyNor sin fyllestasjon på Lillestrøm og vil etter hvert bli klar for å testes i større skala. – Vi har imidlertid allerede nå gode elektrolyseløsninger som fungerer så bra at hydrogenproduksjonen uansett kan komme i gang med dagens teknologi. Prototech vil være en viktig bidragsyter i kunnskapsoppbyggingen. Salg av hydrogen er basert på en ressurs som ikke går tom og vil kunne gi Norge inntekter i all fremtid, avslutter Laukhammer.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s