Kandidatpresentasjon: Lader batteriet for miljøvennlig fergedrift

Legg igjen en kommentar

batteri_highres

Etter eget design har Fjellstrand utviklet en fergeløsning med kapasitet til 120 biler som kan erstatte dagens dieselferger med en ferge som i Norge kun bruker fornybar energi. – Våre studier viser at halvparten av Norges fergestrekninger kan opereres fra det elektriske nettet via batterier. I tillegg registrerer vi også økende interesse for bruk av batteridrevne ferger utenlands, sier seniorrådgiver Edmund Tolo ved Fjellstrand.

Hurtiglader på kaien
Konseptet baserer seg på å benytte energi direkte fra kraftnettet. Dette gjøres ved å ha batterier ombord som lades hver gang fergen er til kai for lasting og lossing. – Energibehovet ved drift av en ferge er stort og kraftnettet har ikke nok kapasitet i seg selv. Derfor er det satt opp batteristasjoner på hver kai. Disse lades opp ved lav effekt, og fungerer som hurtigladere hver gang fergen kommer til kai. Dette er faktisk den første praktiske anvendelsen av smartgrid-komponenter i Norge, sier Tolo.

Men det som er den største bidragsyteren til dette prosjektet er verftets design, som kun baserer seg på aluminium som konstruksjonsmateriale. -Dette halverer fergens vekt og gjør det mulig å optimalisere skrogene for enda mindre energiforbruk, forteller Tolo. For ytterligere forbedret energiutnyttelse vil verftet benytte en videreutviklet «thruster» fra Rolls- Royce med mye større propelldiameter en det som er vanlig for tilsvarende konvensjonelle fartøy. Det er en propell i hver ende av fartøyet. Denne vil også ha egenskapen sette bladene i seilrett posisjon da kun den aktre propellen vil bli benyttet til fremdrift.

Stor miljøgevinst
Miljøbesparelsene av dette designet er signifikante. – I forhold til en konvensjonell dieseldrevet ferge i et slikt samband vil besparelsen være en million liter diesel per år. Dette gir en årlig besparelse av 2680 tonn karbondioksid og 37 tonn NOx. I Norge er 99 prosent av all kraftproduksjon basert på fornybar energi. I EU er imidlertid kun femten prosent av kraften fornybar, slik at effekten der er vesentlig mindre. Likevel gir batterifergen et positivt bidrag ettersom drift med dieselmotorer gir en dårlig energiutnyttelse, forklarer Tolo.

Klar til bruk
Fergen er i produksjon og når fartøyet er ferdig bygget går det direkte inn i trafikk for rederiet Norled. Markedet for ferger er i Norge, som i andre deler av verden, i stor grad offentlig transport. I Norge er dette slik at det er selve driften som er satt ut på anbud, og vi må derfor selge til rederi som igjen selger sine tjenester til stat eller fylke. For å kunne bruke ny teknologi er det viktig at de statlige anbudene tar høyde for at ny teknologi tillates og kan benyttes, avslutter Tolo.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s